niedziela, 30 października 2011

Chleb pełnoziarnisty z jabłkiem i orzechami włoskimi





Chleb ten zauważyłam na blogu Pikles!
Od początku wiedziałam, że muszę go spróbować, więc czym prędzej upiekłam, mimo, że rzadko zdobywam się na odwagę pieczenia chlebów bez foremki. A piekę co najmniej raz w tygodniu. Zawsze boję się, że wyjmę w piekarnika płaski placuszek. Ale tym razem zdobyłam się na odwagę i było warto!
 Jest niezwykle smaczny. Doskonały na jesień. Jabłka dodają mu słodyczy, a orzechy pysznie chrupią. Świetnie smakuje z samym masłem lub z domowym smalcem.









500 g mąki pszennej pełnoziarnistej (dałam pół na pół pszenną i orkiszową pełnoziarnistą)
7 g drożdży suchych (zastąpiłam 20 g świeżych)
2 łyżki melasy (użyłam 2 łyżeczki cukru trzcinowego)
2 płaskie łyżeczki  soli
250 ml letniej wody
1 średniej wielkości jabłko
ok 70 g posiekanych orzechów włoskich

Pół jabłka kroimy w drobną kostkę, drugie pół ścieramy na tarce do jarzyn. Drożdże rozpuszczamy w wodzie, odstawiamy na chwilę. W tym czasie w dużej misce mieszamy mąkę z solą, robimy wgłębienie, wlewamy drożdże, , dodajemy cukier, jabłko i orzechy. Dokładanie mieszamy, przekładamy na stolnicę oprószoną mąką i wyrabiamy ciasto przez 3 minuty. Przekładamy do miski, przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 15 minut. Po tym czasie ponownie wyrabiamy, formujemy bochenek i przekładamy do koszyka do wyrastania. W przypadku jego braku, można użyć durszlaka wyłożonego ściereczką posypaną mąką.

Piekarnik rozgrzewamy do 230 st. C. Blachę do pieczenia wykładamy papierem lub matą silikonową. Wyrośnięte ciasto ostrożnie przewracamy na blachę i wstawiamy do piekarnika. Po 10 minutach zmniejszamy temp. do 200 st. C. i dopiekamy 30-40 minut. Chleb studzimy na kratce. Pyszności!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze anonimowe i złośliwe będą usuwane. Jeśli chcesz coś napisać, proszę podpisz się :)