niedziela, 25 października 2009

CHAŁKA PURIMOWA






Purim- Święto Estery, obchodzone 14 dnia Adar ku czci małżonki króla Persji, która przebłagała władcę i uratowała swój naród od zagłady. Purim jest świętem radosnym, połączonym z biesiadami, maskaradami i tradycyjnymi inscenizacjami wydarzeń, które upamiętnia. Bliscy obdarowują się prezentami, biorą udział w rodzinnych spotkaniach, dzielą się trójkątnymi ciastkami nadziewanymi makiem, miodem lub powidłami 
( hamantaschen ). (źródło: Cymes, czyli kuchnia zydowska, Katarzyna Pospieszyńska )
 
Chałkę tę miałam przygotować na Festiwal Zydowski, ale nie zdązyłam :) Jest dobra do kawy, ale też do śniadania na słodko z samym masłem lub dzemem.

Składniki:
  • 50 dag mąki
  • 3 dag drozdzy
  • 8 dag cukru
  • 1/2 szkl. mleka
  • 1 jajko
  • 3 zółtka
  • sól
  • 15 dag masła
  • 5 dag rodzynek (ja robiłam akurat bez)
  • 1 łyzka stopionego masła do posmarowania
Drożdże rozetrzyj z mlekiem i odstaw na 15 minut w ciepłe miejsce. Masło utrzyj z cukrem, dodając kolejno jajko i żółtka. Wsyp rodzynki i mąkę, dodaj szczyptę soli i wyrośnięte drożdże. Odstaw na godzinę do wyrośnięcia, a potem jeszcze raz zagnieć i podziel na 3 części. Zkazdej ulep wałek. Spleć wałki w warkocz, mocno sklejając końce. Chałkę pozostaw do wyrośnięcia jeszcze na 30 minut, a następnie posmaruj stopionym masłem i piecz 45 minut w temp. 180 st. C ( jeśli pieczesz z termoobiegiem, ustaw temp. na 160 st. C ).

4 komentarze:

Komentarze anonimowe i złośliwe będą usuwane. Jeśli chcesz coś napisać, proszę podpisz się :)